"Du skapar dig själv genom dina egna tankar"

måndag 25 oktober 2010

Bröllopet tar fart, sakta men säkert!

Då vi var hos Sven på sjölyckan och hade prat om bröllopets innehåll, så kändes det verkligen jättebra och att nu är det verkligen något som händer. En sten släppte från axlarna! :)

Maten är i princip bestämd -men det är naturligtvis en hemlighet. Även tårtan skall väljas ut och beställas -tänkte eventuellt göra en lite roligare variant -hemlis det också!

Känns så underbart när A säger "min blivande fru" till mig, spritter i hela kroppen. Är fortfarande stensäker på, om inte mer, att detta är mannen i mitt liv. Att vi kommer att ha upp och ned gångar är ett innehåll i ett förhållande, och det ser jag fram emot, och se hur vi löser det. Självklart är det aldrig roligt med bråk men jag tror att man kan lära sig väldigt mycket ifrån det, om man väljer att lösa det på rätt sätt -att inte sticka, smälla i dörrar eller att gapa så man inte hör varandra. Sen tror jag att alla känslor bara är bra om det kommer ut men det behöver inte komma ut på ett sätt som blir till en negativ faktor i framtiden -rädsla.

Nu är A i sthlm och jag saknar honom naturligtvis, men man måste väl kunna klara sig själv någon dag hit eller dit ;) Jag har suttit och grejat lite till med uppsatsen så nu skall den printas ut och sättas in i en plastficka för att ta med till Lidköping imorgon, så min syster kan granska svenskan och meningsuppbyggnad -bra att man har en mycket smartare lillasyster :)
Imorn blir det att köra bilen till Lidköping och vara med Sergio (lillysters sambo) på operation under hela dagen. Man får ju passa på att utnyttja kontakterna man har inom familjen! (han säjer operationsverktyg, artroskopi, inom sjukvården) Så jag hoppas att det blir några intressanta operationer man får vara med på samt att man inte reagerar negativt, som att svimma av lukt, bild eller liknande sinnesinformation ;) Så imorn blir en lååång dag...

Snart skal jag iväg för att åka hem till Köpmansgatan och skriva ut uppsatsen och sen blir det till att åka och hämta upp Ida, för en fika på stan! Skall lämna in lite papper till jobbet också!


Ha en fin dag allesammans!



Miss Y

15 kommentarer:

  1. Så rätt så. Det är vad vi väljer att göra/reagera som skapar känslorna. Känslorna är något vi själva skapar oss utifrån det vi gör. När man säger att man inte är kär längre, så är det inte känslan som är problemet utan att man slutar göra/ge det som skapar den.
    Man tror man blir kär i personen i fråga men det är mer att man blir kär i vem och hur man har och är ihop med personen, det är detta många inte vet om. De tror att kärlek är något som skapas av sig självt, när känslan dalar saknas visheten i att det är en själv och eller båda två som ser till så att den dalar. Det är då tecken på att man bör ta tag i sitt samliv igen för att stärka upp pasionen mellan varandra.
    Man brukar säga "vad skall man med känslor till när de ändå gör som de vill" Det ironiska är att det är just det de inte gör, det är man själv som skapar dem utifrån de val och den reaktion man väljer att känna och de beslut man tar i att bemöta motgånen eller framgångarna ihop :)

    Du har sunt tänkande. Behåll det gå inte på "Känslan" gå mer på reaktionerna och valen du gör när det känns motigt, kärlek är en brasa som måste fyllas på med ved. Sluta inte lägg ved på brasan. Få inte din partner att sluta lägga på ved han heller. Bekvämlighet, ta saker för givet är att sluta mata elden med virke. Kärleken kommer i det ni gör den har inget eget liv den skapar man.

    Lycka till med allt.

    SvaraRadera
  2. Det låter klokt, men så lätt är det väl inte dirket.

    Känslor har vi även som försvarmekaninsmer. om man inte följer känslan så lurar man sig själv.

    Allt kommer bli bra, allt ordnar sig, fast det inte känns bra..
    nja håller med till en liten del, att man måste kämpa för att förhållandet blit bra.
    men utan känslor ingen kärlek, då blir det bara ett projket för mig...


    och Yohanna jag tror du går på känslan med ;)
    Puss på dig min fina

    SvaraRadera
  3. "Känslor har vi även som försvarmekaninsmer. om man inte följer känslan så lurar man sig själv."

    Vi vill gärna tro det. Men de skapas utifrån de val du väljer att göra innan de uppstår.

    Nästa gång du blir arg på någon, innan du skapar massa dopamin och skit i dig som påverkar dina känslor och din ånger efteråt. Tänk "Oj nu blir jag arg. Om jag inte gör som jag alltid gör när man blir arg och istället stannar upp, tänker efter varför jag blev arg. Så kommer du helt plötsligt märka att du inte blir arg och inte får ånger efteråt för ord du spruta ur dig.

    Du blir ledsen för att något skadar ditt ja. Fråga dig istället när du blir ledsen varför blev jag ledsen? Vad är orsaken? Var det så att jag målade upp värsta målet och när jag prata med någon om det hade jag redan valt att höra ett bra svar. Men du fick inte det svar du ville och på så vis sårade det dig och du kanske to m på det köpet anklagade den som inte svara som du ville för vara ett svin. När det egentligen är du som är ett svin som inte kunde ta en annan persons svar som du ändå bad om att få.

    Vi tror lätt att känslor är tecken för vad vi skall göra, men de är faktiskt tecken på vad vi gjorde och hur vi reagerade. Känslorna kommer adlrig före får handling alltid efter. Därför är det helt tokfel att följa sina känslor då de är effekten av vad du gjorde innan som faktiskt skapade dem.

    SvaraRadera
  4. så du menar om jag blir överfallen och reagera på rädsla och vil fly så, så ska jag istället ligga och fundera varför jag regaera på detta och komma fram varför jag är rädd??

    för det mesta styr tanken känslan men även känslan styr tanken, det finns i psykologi kognitiva tänkandet.

    jag håller med dig till en viss del, men du kan inte säga att känslan inte styr tanken. För det kan det göra i vissa sammanhang..

    SvaraRadera
  5. Räddlsa är vårt försvarsystem det är ingen känsla. Känslan är den effekt Adrenalinet och noradrenalinet gör med vår kropp efteråt. Dvs vi börjar darra, hjärtat slår snabbare, bloden cirkulerar snabbare och skapar en obehaglig känsla dvs obalansen av det naturliga svaret på det kallar vi "känslan att bli rädd".

    Det är också den enda känsla vi inte själva kan styra över. Då menar jag den EDNA också. Alla andra känslor skapar vi utifrån de val vi väljer när ett problem uppstår.

    Välejer du att inte ta tag i en irritation med din partner utan låter dig bli irriterad och skyla ifrån dig på honom istället för att fråga varför han inte gav det svar du ville ha och eller gjorde som han gjorde som sårade dig. Så kommer din irritation att lagras i en liten trevlig irritationsbank. Nästa gång du blir irriterad och inte tar tag i det Verkliga problemet då så fyller du på irritationsbanken och till slut skapar du agg istället för kärlek.
    Du väljer själv vad du vill skapa. Men vi är så dåliga på att känna till hur vi fungerar för det är ingen som lär oss detta i skolan.

    Känslan ljuger alltid, det är en vägledning till att förstå att något inte är bra, men det är valet man väljer att ta därefter som blir de dåliga eller bra konsekvenserna. Är du inte kär längre för du känner agg. Gör dig kär i personen igen, lös aggen. Eller förstå irritationerna och lös dem så fort de dyker upp istället för lagra dem tills de leder till agg.

    Blir du sårad av saker din bästa kompis gör, fråga och ta då reda på varför hon/han gör detta. Du har inte svar på det, för du är inte denna person. Istället för aggera "Personen är dum i huvudet" och välja att själv bli arg på denna så varför inte välja att bli sams och då reda ut de verkliga problemen? Hur villiga är vi att kämpa för det vi vill? Knappt någon idag. Tyvärr, vi ger upp för lätt. Det löser sig som motto. Men gör det? Är det rätt väg?

    Nästa gång du känner något du inte vill känna.
    Reflektera på känslan, hur känns den, vad gör den med din kropp, vilket tillstånd vad du innan det hända, vad tänkte du innan, vad gjorde du innan, skapade någon en känslolucka som blev värre när nästa kom? Varför gjorde någon dig illa (om en person är inblandad) hur tänkte personen, hur tänkte du? varför var personen dum/elak? hade han/hon fått styrk av sin mor och far, blivit dissad en dejt, blivit av med jobbet? ja det är så mkt i contexten runt allt som skapar allt. Det är inte svar eller vitt.. Dvs det är inte Känslan som styr, skillnaden med de som lyckas mot de som inte lyckas är de val man väljer att aggera efter och inte hur det känns.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. verkligen superintressant diskussion! håller med er i mycket men kan man förklara allt? kan man förklara känslor? eller är det en sak som finns inom om som inte kan förklaras med fysiska termer eller rena ord? Många pratar ju om att man inte alltid kan förklara olika känslor.
    Som "anonym" beskriver med olika substanser som utsöndras vid olika aggeranden eller situationer, så kan man inte alltid förklara känslor på samma sätt. kanske mer än att man har en utsöndring av cerotonin när vi är glada eller känner lust, eller att när vi blir rädda eller arga så utsöndras nor/adrenanlin. Men vad är det vi igentligen "känner" när vi är glada,ledsna,arga,oroliga etc?

    "Känslan ljuger alltid" är en mening som "anonym" använder sig av och där tror JAG att det är ett fel tänk. Jag tror att signalen mellan hjärna (tankar), mage (känslan) och hjärtat (lusten)är en balans. Slår man bara på hjärnan så blir man väldigt fyrkantig eller väldigt analyserande och man lever efter regler och förbestämda saker. Går man bara på känslan så kan man gå bort sig i viktiga analyseringar och "fakta" som man får när man slår på hjärnan. Hjärtat eller lusten som jag kallar det gör att man blir väldigt impulsiv och då kommer ofta tanken i efterhand och ordet "efterklok" kommer vara ett centrum i ens liv.
    En lagom dos med alla dessa band gör att vi får en balans i livet och vi gör klokare val (livet består av olika val och dess konsekvenser).
    Men tänk vad jobbigt det skulle vara att leva utan sina känslor och bara gå på fakta/analysera/fyrkantighet, men jag tror att en skadad själv av något slag kan få en rubbning mellan dessa linjer, att man lättare slår på ett viss centrum, eller kanske rent utav inte har en koppling till sin mage,hjärta eller hjärna.

    Jag kan säga av erfarenheter att mina känslor/mage var avstängd för att jag visste inte vad känslor innebad och det kändes väldigt läskigt att känna på dem och vad de skulle göra med mig. jag hade istället en starkare linje till hjärnan som gjorde att jag nästan fick kortslutning i all analysering och fakta. hjärtat var till en viss del avstängd också pga rädsla.

    Tankarna styr dina känslor, och dina känslor styr dina va, och valen styr ditt beteende/agerande. så att tankarna skall vara högst upp och man skall veta att om man har känslor inom dig som gör att du inte mår bra, så kan man alltid ändra på detta, för man har makten över sina tankar och då även sina val och bettenden.

    Det är ett ämne eller ett ord som är väldigt intressant att diskutera men jag tror att det är subjektivt samt att beroende på sin livsryggsäck så påverkar detta signalstyrkan mellan dessa olika center i din kropp. Alla dessa delar (mage,hjärta,hjärna) är beroende av varandra och man kan inte förneka att dem inte finns och inte spelar roll.

    Jag är KÄR och det känns så här....(frågade A precis om han kunde beskriva den känslan och då tittande han på mig och sade, det är så många saker och går inte att skriva)
    Och det är vad känslor handlar om, det är något som inte går att beskriva med ord, men det finns i kroppen, det "känns" ju ;)


    Kram Yohanna

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Så sant så Yohanna
    jag håller fullkomligt med dig...
    Om jag är arg så är jag arg, då ska min känsla får komma fram, sen behöver inte det betyda att jag står och skriker på en person.
    Jag kankse går in i mitt rum och tillåta mig att få vara arg, bara för man blir arg, ledsen och glad behöver inte innebära att man inte kan sköta en relation. Man måste få reagera ut på saker som gör en ledsen och även kunna prata.

    var vore världen utan alla dessa känslor. grått och trist. Jag tror det också har men erfarenheter att göra, vad man har med sig i ryggsäcken. Det är aldrig bra att stänga av sina känslor och tror att allt går att lösa sig bara för att man pratar och har en bra kommunication. Man kan ju inte stänga av sina känslor, dem har jätte mycket betydelse i livet. jag går oftast på magkänslan, vad känns bäst, sen kan jag börja analysera vad som är bäst eller dåligt. Så bollar jag mellan tanke och känslan...

    SvaraRadera
  11. Om man är rädd så är det en känsla för mig...
    om det är nåt hemskt som har hänt mig och en frågade mig,
    hur kände du då?
    -jag blev rädd, då var det min känsla i den situationen!
    man kan vara rädd på olika sätt, negativt och positivt..
    om man väntar på ett svar som kan handla om ett betyg, så kan min känsla vara rädsla, kommer jag klara provet eller inte..
    den är en blandning av rädsla, nyfikenhet, otålig, förväntansfull....
    skulle du kalla det försvarmekanismer då, att jag inte ska får reda på mitt prov och gå hem istället och ge upp tron på mig själv...?!

    men vi alla är olika och vi tänker olika ;)

    SvaraRadera
  12. Y:
    Det jag menar med att känslor ljuger är att man oftast gör fel val som man sedan får bekosta senare om man inte tänker efter och reagerar varför känslan uppkom. Det är det jag menar med att den ljuger, dvs vad den kan få oss att göra istället för vad vi kanske borde ha gjort.

    Hur många gånger reflekterar du över de val du gör när du känner saker? Där du verkligen analyserar och funderar ut vad var det som gjorde att jag kände si eller så?

    Känslor går inte att förklara då de oftast är ett stort spindelnät ihopkopllat av unika upplevelser i ens liv. Mitt kär kommer aldrig kännas som ditt kär. Däremot vet de flesta hur deras kär känns och därför vi kan kommunicera känslor på ett ytligt plan. Ex om jag förlorar en son så förstår du att jag är ledsen och det måste vara hemskt. Men förstår du hur jag verkligen känner? Skulle du känna samma om du förlorade en son/dotter? Det skulle du inte för det är så mycket mer som skapar hur vi känner, det kan ju vara så att min son dog i mina händer medans din kansle dör i på en semester olika orakser skulle orsaka olika ånger,sorg m.m. samma med kärlek. Din kärlek idag kan vara mycket bättre än din kärlek från förr, baserat på de ingridienser och hormoner och de bekräftelser du får som du då inte fick. Men du är fortarande kär så som du var förr men på olika sätt.

    J: Är man arg får man självklart vara arg, men det är fyrkantigt att inte ifrågasätta sig och lära sig av varför man blev arg. Vad var orsaken. Ex du blir arg du låser in dig i ett rum, har du någon gång tänkt på vad den personen du låser in dig från faktiskt kan känna av att du låste in dig? Har du efteråt reflekterat och pratat om hur personen fick dig och känna och han eller hon hur den kände när du blev arg och låste in dig?
    Effekten i nuet är kortvarig men det är de längre effekterna av de val man gör som byggs upp och kan leda till något helt annat.
    De val du gjorde igår får du leva med i morgondagen. Kanske killen tappat attraktion för att du låser in dig och eller inte ens pratar om varför han gjorde dig upprörd efteråt?

    Är du rädd ang prob eller bara nervös för svaret? Det är lite olika saker. Hur reagerar du på svaret? Får du ett negativt svar kan du vände det till något positivt eller tar gensat in valet försvarsmekanism och blir arg på dig själv och känner dig förnedrad? eller inser du vinsten med det negativa svaret?

    Om du känner dig nervös/rädd inför ett svar det är vad du väljer att göra då som ger konsekvenserna för vad som kommer hända sen. Att du blir nervös och rädd baseras redan på val du gjorde innan, dvs du valde göra provet och eller du kanske to m slarvade i studierna till provet som får dig att känna skuld om du skulle misslyckas.

    SvaraRadera
  13. Y:
    Det jag menar med att känslor ljuger är att man oftast gör fel val som man sedan får bekosta senare om man inte tänker efter och reagerar varför känslan uppkom. Det är det jag menar med att den ljuger, dvs vad den kan få oss att göra istället för vad vi kanske borde ha gjort.

    Hur många gånger reflekterar du över de val du gör när du känner saker? Där du verkligen analyserar och funderar ut vad var det som gjorde att jag kände si eller så?

    Känslor går inte att förklara då de oftast är ett stort spindelnät ihopkoplat av unika upplevelser i ens liv. Mitt kär kommer aldrig kännas som ditt kär. Däremot vet de flesta hur deras kär känns och därför vi kan kommunicera känslor på ett ytligt plan.

    J: Är man arg får man självklart vara arg, men det är fyrkantigt att inte ifrågasätta sig och lära sig av varför man blev arg. Vad var orsaken. Ex du blir arg du låser in dig i ett rum, har du någon gång tänkt på vad den personen du låser in dig från faktiskt kan känna av att du låste in dig? Har du efteråt reflekterat och pratat om hur personen fick dig och känna och han eller hon hur den kände när du blev arg och låste in dig?
    Effekten i nuet är kortvarig men det är de längre effekterna av de val man gör som byggs upp och kan leda till något helt annat.
    De val du gjorde igår får du leva med i morgondagen. Kanske killen tappat attraktion för att du låser in dig och eller inte ens pratar om varför han gjorde dig upprörd efteråt?

    Är du rädd ang prob eller bara nervös för svaret? Det är lite olika saker. Hur reagerar du på svaret? Får du ett negativt svar kan du vände det till något positivt eller tar gensat in valet försvarsmekanism och blir arg på dig själv och känner dig förnedrad? eller inser du vinsten med det negativa svaret?

    Om du känner dig nervös/rädd inför ett svar det är vad du väljer att göra då som ger konsekvenserna för vad som kommer hända sen. Att du blir nervös och rädd baseras redan på val du gjorde innan, dvs du valde göra provet och eller du kanske to m slarvade i studierna till provet som får dig att känna skuld om du skulle misslyckas.

    SvaraRadera
  14. damn, får dubbelpost hela tiden. förstår inte.

    SvaraRadera
  15. Hej! Var ni nöjda med maten på Sjölyckan? Vi tänkte använda de till vårt bröllop men har noll koll på om maten är god.Vart fixade ni tårta?

    SvaraRadera