"Du skapar dig själv genom dina egna tankar"

onsdag 29 december 2010

frisördax!

yes! idag är det dags att göra ett besök hos therese på DIVA och få tillbaka min blonda färg :) har provat att göra det mörkare som jag har velat i så många år men aldrig vågat, men nu så räcker det med mörkt (haft i ca 4mån). A är nog gladare än mig, fråga mig inte varför ;) men han tänder nog mer på blonda tjejer än mörka, hehe. sen känns det bra att få ha den hårfärg som man trivs bäst i, då det är examensdags och en massa bilder skall tas. trodde inte att det skulle göra så himla mycket att färga sitt hår, att det skulle betyda så mycket för ens självförtroende, men det har jag fått bevisat nu att det är så, känns lite fjolligt men ;)

känner nu också att jag vågar vara mer kvinna nu än vad jag någonsin tidigare har vågat. har gått mycket i killkläder, både av bekvämlighet och pga att under tiden jag var nere i ätstörnings-träsket, inte trivides med att visa min kropp i tights och slimtröjor. inte för att jag jämt och ständigt går runt i "man-in-tights-kläder" men jag kan välja att ha på mig tex en kjol, taightare klänning eller en tröja som sitter åt, även ett par taighta jeans, och jag får inte ångest så fort jag ser plagget, som ja fick förr :)
fik beröm av min behandlare på mando, E-M, angående mina utmaningar i trollhättan samt julsituationen. kände mig som ett barn som fått bamseklistermärken efter att ha vart duktig hos tandläkaren :) fick verkligen klappa mig på axeln och se allt det positiva för en gång skull, istället för allt negativt och det jag inte klarar av. är ju ganska mycket lättare att fokusera på det som är negativt om sig själv än del positiva, tror inte man behöver en ätstörning för det ;)
sen blev jag rätt förvånad då jag var i omklädningsrummet (det var ett skräckstället för mig i många år) var att så många andra "friska" tjejer stod och klämde på sin mage och tyckte de var tjocka och att saker och ting inte passar dem. att det hade ätit för mycket och att de skulle börja träna massa nu efter jul och nyår, för att gå ned i vikt. det slog mig att det faktiskt kan vara "normalt" att tänka så. då min behandlare bekräftade dessa ord, att det är normalt att ha dåliga dagar och känna missnöje till sin kropp, trots att man inte har ätstörningar, det var faktiskt ett stort hopp för mig, då jag så länge tänkt att jag skall bli perfekt och aldrig mer känna agg mot min kropp, eller tänka dumma tankar. men i verkligheten och i den friska världen så händer även detta :) var skönt att höra...

Idag kan jag verkligen känna sorg mot de tjejer/kvinnor/män/pojkar som har fått denna hemska sjukdom, att de verkligen har en sådan lång väg att gå innan de kan leva ett normalt liv igen. jag känner sorg för att de inte kan leva livet fullt ut, och den tid det tar att hålla på med dessa dumheter; kalori-räkningar, träning, vikt, utseende, kläder, jämföra sig, kompensera etc etc. det är verkligen som att ha två heltidsjobb i sitt huvud samtidigt som livet går vidare i sin takt och man skall försöka hinna med det också. Någon gång skall jag lägga ned tid på bloggen och försöka minnas en dag under min sjukaste tid i anorexia.
Önskar ingen denna hemska sjukdom, och till er som redan fastnat eller som ser det som en "kul grej", se till att få proffesionell hjälp för när man väl är fast i detta hemska mörker så är det svårt att se vart strömbrytaren till lyset sitter.
Detta är verkligen ingen lek utan ett svårt djupt missbruk.....
och jag är sååå glad över att jag orkat kämpa med detta och fått den hjälp jag behövt för att klara mig ur detta, snart så....så lever jag livet utan att vara ihop med en ätstörning....
har redan en massa år att ta igen...


så nu slut med skrynklandet men tror det kan vara bra för er som har vänner som kanske är sjuka i en ätstörning eller er som faktiskt är i det eller på väg in i det. om mina erfarenheter och ord kan hjälpa lite, till att väcka en tank, så är jag jätte glad.
Lek inte med döden och våga vara rädd för dig själv, för i slutet av denna hemska sjukdom så vet du inte vem du är längre och du vågar inte lita på någon....



Nu skall jag snart iväg till frisören och ta hand om mig själv, lite smörj till självförtroendet och indirekt till självkänslan....



I am back in life and this time is My time to shine!


/Miss Y

2 kommentarer: